Unikátní kulturní památka v ulicích města
Tramvaj číslo 16, historický vůz z roku 1914, se po úspěšných revizích a technickobezpečnostní zkoušce opět vrací na olomoucké koleje. Tento unikátní kousek však bude v provozu jen výjimečně a pouze za příznivého počasí, protože jeho provozování provází několik omezení.
Výjimečné jízdy a veřejné prohlídky
Tramvaj číslo 16 není určena pro pravidelný provoz, a to zejména kvůli její malé přepravní kapacitě a nedostatku náhradních dílů. Veřejnost si však bude moci tento historický vůz prohlédnout při dnech otevřených dveří a dalších speciálních příležitostech. „Budeme se snažit jednou za čas umožnit i jízdu, ale vůz č. 16 je unikátní kulturní památkou a do jeho provozu zasahuje řada omezení. Chceme ji předat nepoškozenou a funkční dalším generacím,“ uvedl předseda představenstva DPMO, Jaroslav Michalík.
Historie tramvaje číslo 16
Tramvaj číslo 16 byla vyrobena v roce 1914 v Moravskoslezské vagónce ve Studénce jako součást první objednávky tramvají přímo městem Olomouc. Službu veřejnosti poskytovala až do roku 1956, kdy byla vyřazena z provozu. Poté byla její vozová skříň odprodána do soukromých rukou a znovuobjevena až v 80. letech tramvajovými nadšenci. Po dvou etapách renovace byla tramvaj v roce 1994 prohlášena Ministerstvem kultury za kulturní památku.
První jízda po renovaci
První jízdu zrenovovanou tramvají si vyzkoušel primátor Miroslav Žbánek a jeho náměstek Otakar Štěpán Bačák. „Jsem velmi rád, že se daří uchovávat toto kulturní dědictví. Ukazuje se, že i po sto letech může technika, kterou tehdy vyráběli, jezdit. Nejsem si jistý, jestli za sto let budou jezdit tramvaje, které na tratě posíláme dnes,“ komentoval zážitek primátor.