Historická Tramvaj číslo 16 opět v Provozu: Unikát na Olomouckých Kolejích
Profilovka
23. 07. 2024.

Unikátní kulturní památka v ulicích města

Tramvaj číslo 16, historický vůz z roku 1914, se po úspěšných revizích a technickobezpečnostní zkoušce opět vrací na olomoucké koleje. Tento unikátní kousek však bude v provozu jen výjimečně a pouze za příznivého počasí, protože jeho provozování provází několik omezení.

Výjimečné jízdy a veřejné prohlídky

Tramvaj číslo 16 není určena pro pravidelný provoz, a to zejména kvůli její malé přepravní kapacitě a nedostatku náhradních dílů. Veřejnost si však bude moci tento historický vůz prohlédnout při dnech otevřených dveří a dalších speciálních příležitostech. „Budeme se snažit jednou za čas umožnit i jízdu, ale vůz č. 16 je unikátní kulturní památkou a do jeho provozu zasahuje řada omezení. Chceme ji předat nepoškozenou a funkční dalším generacím,“ uvedl předseda představenstva DPMO, Jaroslav Michalík.

Historie tramvaje číslo 16

Tramvaj číslo 16 byla vyrobena v roce 1914 v Moravskoslezské vagónce ve Studénce jako součást první objednávky tramvají přímo městem Olomouc. Službu veřejnosti poskytovala až do roku 1956, kdy byla vyřazena z provozu. Poté byla její vozová skříň odprodána do soukromých rukou a znovuobjevena až v 80. letech tramvajovými nadšenci. Po dvou etapách renovace byla tramvaj v roce 1994 prohlášena Ministerstvem kultury za kulturní památku.

První jízda po renovaci

První jízdu zrenovovanou tramvají si vyzkoušel primátor Miroslav Žbánek a jeho náměstek Otakar Štěpán Bačák. „Jsem velmi rád, že se daří uchovávat toto kulturní dědictví. Ukazuje se, že i po sto letech může technika, kterou tehdy vyráběli, jezdit. Nejsem si jistý, jestli za sto let budou jezdit tramvaje, které na tratě posíláme dnes,“ komentoval zážitek primátor.



Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.

Nejčtenější