Vedení činohry se rozhodlo v této sezoně zařadit na repertoár ryze českou dramatiku. První premiérou se tak stane zástupce české klasiky – sbírka temných balad Kytice z pera Karla Jaromíra Erbena. Nastudování vybraných balad se ujme renomovaný slovenský režisér Marián Pecko, který na tomto díle spolupracuje s dramaturgyní činohry Michaelou Doleželovou, s níž vytvořil vlastní dramatizaci. Premiéra se uskuteční v pátek 27. září v 19 hodin.
Karel Jaromír Erben je jednou z klíčových postav českého romantismu, byť se jeho tvorba svými znaky tomuto směru v mnohém vymyká. Nejznámější je sbírka balad Kytice, jež byla poprvé vydaná v roce 1853 pod názvem Kytice z pověstí národních od Karla Jaromíra Erbena a obsahovala 12 básní. Sbírka se pak ještě dočkala dvou přepracování a 3. vydání vyšlo až tři měsíce po autorově smrti v roce 1971. Jak již název napovídá, Erben se významně inspiroval lidovou slovesností a pověrami ze svého rodného Miletínska.
V temných baladách se opakovaně řeší témata viny a trestu. Příznačné pro Erbena je, že hlavní roli hrají ženy, povětšinou matky, protože podle autora je nejzákladnějším lidským vztahem pouto mezi matkou a dítětem. Vinu vždy nese člověk, nikdy společnost, jako u jiných děl z období romantismu. Erben také omezil lyrické popisy a zaměřil se na úsporná, dramatická vyprávění.
Kytice je po Máchově Máji nejvydávanější českou básnickou knihou. Dočkala se řady zhudebnění, dramatizací, zfilmování, humorných parodizací a také své komiksové podoby. Je až s podivem, že se jedná teprve o její druhé uvedení v Moravském divadle, jejíž dramatizaci vytvořili dramaturgyně Michaela Doleželová a režisér Marián Pecko. První inscenace byla v Moravském divadle uvedena v roce 1942 pod názvem Kytice z pověstí českých a režisérem byl Josef Zajíc.
„Nebudeme inscenovat všechny balady, bylo by to časově neúnosné. Společně s panem režisérem jsme udělali výběr, který před premiérou nechci úplně odhalit, ale aby se diváci měli na co těšit, slibuji, že se dočkají oblíbené Polednice nebo Vodníka,“ prozradila Michaela Doleželová a doplňuje ji Roman Vencl. „Sezona 2024/2025 bude pro činoherní soubor ve znamení české dramatické tvorby a to proto, že nám přišlo zajímavé dát vedle sebe současné texty, které u nás budou mít svou světovou premiéru, a proložit je českou klasickou tvorbou, jakou reprezentuje právě Kytice,“ vysvětlil k výběru titulu šéf činohry, který oslovil režiséra Mariána Pecka. „Máme za to, že jeho poetika dokáže z Erbenových balad udělat silné a sugestivní jevištní dílo. Pan režisér se nám pak svěřil s tím, že Kytici nikdy nedělal, ale mnohokrát o tom přemýšlel, jen nenašel odvahu, aby to nějakému českému divadlu sám nabídl. Takže v tomto jsme se potkali,“ uvedl dále Vencl.
„Zpracování jednotlivých balad se hodně liší. Věřím, že půjde o neotřelou a velkolepou podívanou, téměř v každém směru. Pan režisér kladl na herce nemalé požadavky, jak po herecké, tak i po pohybové a fyzické stránce, a ti dělali vše pro to, aby jeho představy naplnili,“ uvedla Michaela Doleželová.
Marián Pecko se do Olomouce vrací potřetí. V roce 2018 připravil inscenaci Petr a Lucie a v roce 2021 vánoční příběh Pan Scrooge. „V olomouckém Moravském divadle, zkouším už svou třetí inscenaci. Jsem za to vděčný, jsem tu dobrovolně a to znamená, že jsem tu rád. Mám rád herce a herečky činohry, vidím v nich mnoho talentu, radosti z hraní a hledání, tvorby i ochotu poznávat nepoznané,“ sdělil Marián Pecko k další spolupráci se souborem.
„Mimořádně zajímavé je, že navzdory tomu, že Kytice byla poprvé vydaná před 170 lety, jsme při jejím pročítaní a studovaní spolu s dramaturgyní, herečkami a herci objevovali neustále nové a nové vrstvy, ukryté pod nánosem času, a tyto vrstvy jsme postupně identifikovali jako něco, co je nám bytostně známé, blízké a nečekaně aktuální,“ vysvětlil Marián Pecko, který pro inscenování zvolil také současný jazyk. „Náš přístup jednoznačně vychází ze současných trendů divadla, herectví i ostatních uměleckých disciplín. „Staré“ verše se snažíme současnému publiku přiblížit divadelním jazykem, který mu je nejbližší a rozumí mu,“ uvedl dále.
„Neumím si představit, že bychom Kytici nabídli někomu jinému než právě panu režiséru Peckovi. Jeho způsob práce je pro soubor vždy velkým přínosem a obohacením. Osobně se nejvíce těším na baladu, která zazní dokonce ve slovenštině, a to z úst našich česko-slovenských kolegyň Lenky Kočišové a Kristíny Jurkové,“ uvedl závěrem Roman Vencl.
V inscenaci hraje asi polovina souboru činohry a také benjamínek Jan Vrbacký, pro něhož se jedná o první roli ve stálém angažmá. Již dříve tu hostoval v Roku na Vsi a Lišce B. „Kytice je mé první zkoušení v angažmá a je to super. Cítím velkou podporu od celého souboru a mám i za tak krátkou dobu pocit, že někam patřím. Cítím se tu velmi dobře,“ zhodnotil Jan Vrbacký, který ztvární mj. Vodníka.
Scénu, jejíž dominantou je velká transparentní stěna symbolizující tenkou hranici života a smrti, navrhl Pavol Andraško a kostýmy Eva Farkašová. Hudbu vytvořil Róbert Mankovecký. Pohybovou stránku měla na starost Mária Danadová.
Pavlína Dočkalová, Tisková mluvčí/ PR