Centrum města neumírá. Drtivá většina provozoven je obsazena

Možná jste už taky zaslechli, že se centrum města vyprazdňuje, ubývá obchodů a služeb, protože ty se koncentrují ve velkých obchodních komplexech. Olomoucká radnice situaci monitoruje už několik let a terénní průzkumy ukazují, že tomu tak není. Drtivá většina provozoven v městské památkové rezervaci je obsazena, prázdných jich je opravdu jen zlomek.

Odbor strategie a řízení olomouckého magistrátu dlouhodobě sleduje obsazenost provozoven v Městské památkové rezervaci. „Toto mapování provádíme hlavně z toho důvodu, abychom si ověřili, zda má přítomnost větších nákupních středisek v okolí centra dopad na zdejší maloobchodní síť, popřípadě sledovali, jak se vyvíjí a mění struktura obchodů a služeb v centru města,“ vysvětlil náměstek primátora Tomáš Pejpek s tím, že zároveň je toto mapování jedním z monitorovacích indikátorů, kterými sledujeme naplňování Strategického plánu rozvoje města Olomouce. Na tomto průzkumu se podílejí studenti Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, kteří tak mají možnost získat na magistrátu odbornou praxi.

Čísla se za posledních pět let nemění

Ač se to při každodenním pohybu po městě může jevit Olomoučanům jinak, čísla hovoří jasně – celkem 88 procent provozoven v této oblasti je obsazeno a nabízí pestrou paletu nejrůznějších obchodů a služeb. V roce 2023 bylo v centru z celkového počtu 831 provozoven prázdných jen 12 procent z nich, o rok dříve to bylo 13,5 procenta. „Jinak se ale v průběhu pětiletého období, kdy mapování probíhá, poměr obsazených a prázdných provozoven výrazně nemění, částečně se mění jen jejich struktura. Například v posledním roce přibylo více provozoven se službami oproti obchodu, ale i tam jde jen o jednotky procent,“ přiblížil Dušan Struna z odboru strategie a řízení olomouckého magistrátu.

Mapování se zaměřuje pouze na provozovny v přízemí jednotlivých budov v rámci Městské památkové rezervace Olomouc. Ty ve vyšších podlažích jsou sice zdokumentovány, ale nejsou do statistického zpracování zařazeny. Při zpracování výsledků nebyly začleněny mezi provozovny ani veřejnoprávní instituce (Moravské divadlo, Moravská filharmonie, Vlastivědné muzeum v Olomouci, Muzeum umění, Radnice, Magistrát města Olomouce, Knihovna města Olomouce, Národní památkový ústav, Dopravní podnik města Olomouce, Městská policie, apod.), parkovací domy, vojenské objekty, církevní stavby, ani budovy mateřských, základních, středních či vysokých škol.

Služeb je více než obchodů

Obsazené provozovny byly rozděleny do tří kategorií: obchody, služby a jiné. Větší část z nich tvoří služby (57 procent), obchody jsou zastoupeny 40 procenty, zbývající část byla zařazena do kategorie „jiné“. V oblasti služeb dominuje s celkovým počtem 185 provozoven kategorie stravování a pohostinství, především kavárny, bary a restaurace. „Poměrně velké zastoupení mají i bistra, která byla doplněna nově, fastfoody, hospody a vinárny či vinotéky. Dále jsou zde zastoupeny cukrárny, čajovny a pizzerie,“ upřesňuje Dušan Struna. Druhou největší složku tvoří služby zařazené do kategorie krása a relaxace (celkem 64 provozoven), tedy kadeřnictví, kosmetiky, masáže, solární studia, manikúra, pedikúra a tetovací či fitness studia. Do kategorie zábava a kultura bylo zařazeno 26 provozoven, mezi něž patřily galerie, kluby, herny, kino a kulturní centrum. Zbývající část tvoří banky, spořitelny, pojišťovny, cestovní a realitní kanceláře, ubytovací zařízení, infocentra a směnárny a provozovny zaměřené na vzdělávání, či zdraví.

V centru koupíte vše od hodinek až po nábytek

Do kategorie obchod bylo zařazeno celkem 295 provozoven. Zhruba třetinu z nich tvoří maloobchod s ostatním zbožím, například optiky, klenotnictví a hodinky, zdravotnické, farmaceutické a kosmetické výrobky, květiny, zvířata, secondhandy a obchody s použitým zbožím. Druhou největší podkategorií jsou oděvy, obuv a módní doplňky, v centru jich najdete celkem 71. Třetí nejvíce zastoupenou skupinou (celkem 49 provozoven) byly v roce 2023 potraviny, nápoje a tabákové výrobky, nově sem byla doplněna podkategorie Zdravá výživa, protože zde má nezanedbatelný podíl. Více než tři desítky provozoven v centru města se specializují na prodej výrobků pro domácnost, tedy nábytek, svítidla a další bytové doplňky a textil, elektrospotřebiče či železářské zboží. Dalších 25 pak nabízí knihy, hračky, papírnické, výtvarné a umělecké či sportovní potřeby. „Pak jsme ještě zvlášť vyčlenili podkategorii nespecializované prodejny, kam bylo zahrnuto celkem 15 obchodů, které obsahují více druhů zboží. Spadá sem tak například Galerie Moritz, protože byla při zpracování výsledků brána jako jeden celek,“ uzavřel Struna.

Centrum v číslech:

  • 728 budov zmapováno
  • 256 z nich je bez provozoven
  • 472 z nich obsahuje alespoň jednu provozovnu
  • 831 provozoven celkem
  • 731 z nich je obsazených



Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.

Nejčtenější